kawkaenter jak walczyć z depresją

Jak walczyć z depresją? Zastosuj te trzy zasady

Do pracy idziesz o wschodzie słońca, a wracasz gdy już chowa się na zachodzie. Do tego ta wisząca na karku chandra jesienna. Czy to już depresja? Co ważniejsze – jak walczyć z depresją?

Zerwanie z partnerem czy partnerką lub utrata pracy może być przygnębiająca, jednak to jeszcze nie oznacza, że powinniśmy czekać na najgorsze – depresja rozwija się znacznie dłużej, niż się spodziewamy. Może objawiać się zaburzeniami snu, czy brakiem apetytu, ale do tych najbardziej dotkliwych zaliczamy na przykład niechęć do wykonywania najprostszych czynności.

Uderzamy zanim zrobi to depresja

W wyjątkowych sytuacjach osoby, dotknięte depresją nie mają siły nawet podnieść się z łóżka. To, co początkowo może być objawem lenistwa, może trwać kilka dni, a gromadzące się czarne myśli wcale przy tym nie pomagają. Nie wolno ignorować pierwszych sygnałów zmiany samopoczucia trwających przez dłuższy czas. Płaczliwość czy utrata motywacji to dopiero początek. To może przydarzyć się każdemu bez wyjątku, niezależnie od płci czy osobowości. Nawet najsilniejsi z nas mają gorszy czas. Oto, jak sobie z tym radzić.

Stary, weź się w garść

Nie pozwólmy wmawiać sobie takich komunałów, ponieważ to nie działa, a wręcz przeciwnie – to, że inni zauważają nasz brak motywacji może być dołujący. Jeśli czujemy, że dopada nas przygnębienie, najwyższy czas wrócić do ćwiczeń, spróbować medytacji czy po prostu wyjść na spacer. Wyciśnijmy z każdej doby tyle endorfin, ile się da. Wielkimi krokami zbliża się do nas zima, która najpewniej zaskoczy nas jak co roku, więc pora już teraz zacząć się do niej przygotowywać – zaopatrzmy się w witaminę D3, ograniczmy spożywanie węglowodanów i zapewnijmy sobie odpowiednią ilość snu.

Najważniejsza jest rozmowa

Duszenie w sobie emocji jest niezdrowe. Dobrze jest mieć kogoś, z kim możemy szczerze porozmawiać, choć nie jest to łatwe. Jeśli jest ktoś, od kogo możemy uzyskać wsparcie, otwarcie porozmawiajmy o swoim problemie powinniśmy skorzystać z pomocy.. Jeśli nie wiemy jak zacząć rozmowę, warto powiedzieć, że ostatnio nie czujemy się najlepiej. Warto skorzystać też z dodatkowej pomocy. Eksperci i wolontariusze podpowiedzą nam, jak walczyć z depresją.

116 123 – Telefon zaufania dla osób dorosłych w kryzysie emocjonalnym (Czynny od poniedziałku do piątku w godz. 14.00-22.00)

192 88 – Młodzieżowy Telefon Zaufania (czynny od poniedziałku do piątku w godz. 10.00-22.00)

116 111 – Telefon zaufania dla dzieci i młodzieży (czynny codziennie od 12.00-02.00)